Mitä on sähköpostimarkkinointi?

Sähköpostimarkkinointi on sähköpostin hyödyntämistä verkkokauppasi myynnin kasvattamiseksi. Sähköpostimarkkinointi on myös yksi tehokkaimmista markkinoinnin keinoista. Yksinkertaisimmillaan se voi olla sähköpostin lähettämistä asiakkaille, jotka hylkäävät ostoskorinsa tai uutiskirjeen lähettämistä kanta-asiakkaille. On olemassa myös monimutkaisempia keinoja, kuten asiakkaan aikaisemman ostohistorian perusteella hyvin tarkkojen personalisoitujen suositusten lähettäminen (perinteisessä kivijalassa yhdysvaltalainen Target on esimerkiksi ennustanut raskauksia),  mutta tässä blogikirjoituksessa keskitytään enemmän perinteisempiin sähköpostimarkkinoinnin keinoihin ja sovelluksiin.

Muista myös, että lähtökohtaisesti tarjouksien ja uutiskirjeen lähettämiseen tarvitset asiakkaan erillisen suostumuksen.

 

Ensimmäisiä askeleita

Kun aloitat verkkokauppasi sähköpostimarkkinoinnin sinun kannattaa kysyä, mikä asiakkaitasi voisi kiinnostaa? Vastauksia voivat olla erinäköiset tarjoukset verkkokauppaasi, erilaiset kupongit tai alennuskoodit, tuotteiden inventaarion saapumisilmoitukset, tuotesuositukset aikaisempien ostojen perusteella tai verkkokauppasi tuotteisiin liittyvä sisältö. Voi olla myös kannattavaa kysyä asiakkailta, millaista sähköpostia he haluaisivat saada sinulta esimerkiksi lisäämällä 1-5 asteikkoisen arvostelun sähköpostin loppuun, kuinka hyödylliseksi asiakas koki sähköpostin.

Kun olet pohtinut, minkälaisia sähköposteja aiot lähettää, seuraava vaihe onkin pohtia sähköpostien rakennetta. Tässä vinkkejä siihen:

  • Mistä osoitteesta lähetät sähköpostisi? Lähettäjän sähköpostiosoite on tärkeä tunnistamisen kannalta, joten kannattaa kiinnittää huomiota erityisesti brändin ja verkkokaupan nimen nostamiseen jo lähettäjäosoitteessa. Ei ole yhdentekevää lähetätkö sähköpostin osoitteesta matti.meikalainen@sähköposti.fi vai asiakaspalvelu@jweb.fi. Jälkimmäisessä tunnistaa hyvin helposti lähettäjän olevan JWEB:n asiakaspalvelusta. 
  • Sähköpostin otsikko. Muistele viime kertaa, kun selasit sähköpostejasi, millä perusteella avasit sähköpostin? Syysi oli todennäköisesti otsikko. Vaikka sähköpostin sisältö on tietysti äärimmäisen tärkeää, sillä ei ole merkitystä, jos asiakkaasi eivät avaa sähköpostejasi. Keskity tekemään sähköpostisi otsikosta ja esikatselukentästä mahdollisimman kiinnostava.
  • Personointi. Mitä enemmän personoit sähköpostejasi sitä todennäköisempää on, että hyödyt niistä. Sen sijaan, että lähettäisit kaikille sähköpostilistalla oleville saman sähköpostin, olisiko sinun mahdollista suositella esimerkiksi eri tuotteita ostohistorian perusteella tai lähettää sähköpostit eri aikaan riippuen siitä, milloin asiakas yleensä avaa sähköpostin. Personointimahdollisuuksia on lukemattomia, ainoa esteesi on kuinka paljon tiedät asiakkaastasi. 
  • Testaa. Sen sijaan, että käyttäisit aina samoja sähköposteja, testaa erilaisia muunnoksia. Lähes kaikissa sähköpostisovelluksissa on mahdollista suorittaa A/B-testi eli verrata kahta hieman erilaista sähköpostia keskenään. Muunnoksia, joita voit testata ovat esimerkiksi otsikko, tekstin tyyli sähköpostissa, sisällytetyt kuvat ja erilaiset ”call to actionit”.
  • Muista, että ihmiset käyttävät erilaisia laitteita. Jos lähetät graafisia sähköposteja, pidä huolta, että ne näyttävät hyvältä puhelimella, tietokoneella sekä tabletilla.
  • Kuvat. Kuvat ovat olennainen osa sähköposteja, olivat kyseessä sitten tuotekuvat, fiiliskuvat, meemit tai vastaavat riippuen yrityksesi brändistä. Yksi kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa, mutta muista myös, että kuvasi eivät aina näy kaikille. Pidä siis huolta, että viestissä on järkeä, vaikka kuvat eivät olisi latautuneet.

 

Mikä ihmeen markkinoinnin automaatio?

Markkinoinnin automaatio tarkoittaa markkinointitoimenpiteiden automatisointia, joka yleensä yhdistetään sähköpostimarkkinointiin, mutta sitä voi hyödyntää sen lisäksi esimerkiksi sosiaalisessa mediassa tai chatbotin automatisoinnissa. Se säästää sinulta huomattavan määrän aikaa ja vaivaa, koska miksi lähettäisit yksittäin kaikki sähköpostisi, kun prosessin voi automatisoida.

Markkinoinnin automaatiolla pystyt myös lisäämään ostoprosessin varrelle useita markkinointiviestinnän toimenpiteitä:

  • Uutiskirje. Asiakas tekee tilauksen ja hyväksyy tarjouksien ja etujen lähettämisen sähköpostiinsa.   Asiakkaalle lähetetään verkkokaupan alaan liittyvää hyödyllistä sisältöä ja tarinointia, joiden sivussa kerrotaan ajankohtaisista tarjouksista ja yrityksen toiminnasta. Uutiskirjeen personointi ja kohdentaminen oikealle asiakkaalle on todella tärkeää, jotta se resonoi oikein. 
  • Hylätyt ostoskorit. Asiakas lisää tuotteen ostoskoriin, mutta ei osta sitä.  Markkinoinnin automaatiosta lähtee automaattinen viesti asiakkaalle, jossa hänelle tarjotaan kyseiseen tuotteeseen alennusta, mikäli hän tilaa tuotteen tietyn ajan kuluessa. Tämä ominaisuus löytyy sisäänrakennettuna Shopifystä.
  • Tuotesuosittelu. Asiakas tilaa tuotteen. Asiakkaalle lähetettävän tilausvahvistusviestin yhteydessä hänelle tarjotaan lisäksi toista tuotetta. 
  • Syntymäpäivätoivotus. Asiakkaallasi on syntymäpäivä. Hänelle lähtee automaattisesti syntymäpäiväonnittelu ja tarjous kauppaasi personoituna aikaisemman ostohistorian perusteella.
  • Asiakas käy lukemassa blogitekstisi. Asiakkaalle lähtee suositus tuotteesta, josta hän voisi pitää, koska oli kiinnostunut kyseisestä blogista.
  • Tuotearvostelu. Asiakas on tilannut tuotteen ja vastaanottanut sen viikko sitten Asiakkaalle lähetetään sähköpostiviesti, jossa pyydetään arvostelemaan tuote esimerkiksi alennuskuponkia vastaan.
  • Tuote on loppunut verkkokaupasta  asiakas voi tilata tuotesivuilta ilmoituksen sähköpostiinsa siitä, että tuotetta on taas saatavilla. Tämä onnistuu esimerkiksi Klaviyon tai Back In Stock -sovelluksen avulla.
  • Winback flow. Asiakas on ollut pitkään ostamatta mitään verkkokaupasta.  Hänelle lähtee markkinointiviesti, jossa pyritään saamaan asiakas takaisin verkkokaupan asiakkaaksi.

Erilaisia toimenpiteitä voi keksiä oikeastaan lähes loputtomasti, vain mielikuvituksesi on rajana!

 

Sovelluksia markkinoinnin automaatioon

Markkinointiautomaatio mahdollistetaan yleensä erilaisilla sovelluksilla tai kolmannen osapuolen ratkaisuilla, joista Shopifylle suosittelemme seuraavia:

Hubspot

Hubspot on yksi maailman suosituimmista ohjelmistoista asiakkuudenhallintaan. Se soveltuu hyvin myös verkkokaupan markkinoinnin, mainonnan ja esim. asiakaspalvelun hallintaan varsinkin, jos yrityksellä on B2C-kaupan lisäksi yritysmyyntiä. Hubspotin suurin etu on se, että se on hyvin kokonaisvaltainen ratkaisu, mutta kokonaisvaltaisena ratkaisuna sen hinta voi kuitenkin nousta turhan korkeaksi pienelle verkkokaupalle.

Custobar

Custobar on suomalainen Customer Data Platform, eli järjestelmä, jolla voidaan hallita verkkokaupan ja kivijalan asiakasdataa sekä tehdä markkinointia sen perusteella. Custobarissa on todella kehittyneitä automaattisia segmentointityökaluja, kuten visualisoitu RFM-matriisi, josta löytyy asiakassegmentit rajattuna esimerkiksi ostokertojen ja ostotiheyden mukaan. Tämän takia se soveltuu erityisen hyvin B2C-verkkokauppaan ja perinteiseen kivijalkakauppaan, kun halutaan markkinoida aktiivisesti todella tarkasti valikoiduille segmenteille. 

Klaviyo

Klaviyota käyttää niin suuret kuin pienetkin verkkokaupat. Klaviyo on tiukasti integroitu Shopifyn ratkaisuihin, mikä tekee Klaviyon käytöstä Shopify-verkkokaupoissa vaivatonta. Klaviyo on myös todella helppokäyttöinen käyttöliittymältään, mikä on varmasti suuri plussa monelle ensimmäistä sähköpostimarkkinointisovellusta käyttöönottaessa. Klaviyossa on kontaktien perusteella skaalautuva hinta, joka helpottaa alkutaipaleella olevan verkkokauppiaan matkaa. 

Omnisend

Omnisend kilpailee Klaviyon kanssa samassa liigassa ja ominaisuuksiltaan hyvin vastaava ratkaisu. Käyttöliittymä on todella helppokäyttöinen ja nopea ottaa haltuun, mikä mahdollistaa hyvinkin nopean käyttöönoton. Omnisend on myös suunniteltu pääasiassa verkkokauppoja varten kuten Klaviyo. Suurimpana erona mitä Omnisend tuo pöytään verrattuna Klaviyoon, on pelillistäminen sähköpostimarkkinoinnissa. Esimerkiksi arpakupongin raaputtaminen tai onnenpyörän pyörittäminen voivat olla hauska lisä, jolla saadaan asiakas palaamaan takaisin verkkokauppaan.

Vikat vinkit

    Tässä blogissa on tullut paljon sähköpostimarkkinointiin ja sen automaatioon liittyviä vinkkejä. Alle on koottuna vielä muistilista, josta löytyy tärkeitä asioita, joiden perusteella voit personoida viestintääsi:

    • Demografiset tiedot (sukupuoli, ikä ym.)
    • Psykografiset tiedot (kiinnostuksen kohteet ym.)
    • Katsotut sivut
    • Verkkokauppatoiminta (Ostoshistoria, hylätyt ostoskorit ym.)
    • Aikaisempi toiminta (Kuinka asiakas vastasi aikaisempiin sähköposteihin)
    • Mitä kautta asiakas löysi sinut ensimmäisen kerran (Some, Google ym.)
    • Sijainti (Aikavyöhyke, vuodenaika, maa ym.)
    • Käytetty laite (Mobiili, tietokone ym.) 

    Muista, että kaikkein tärkeintä on olla luova, testata ja mitata, kuinka sähköpostisi toimivat. Jatkuvalla kokeilemisella saat aivan varmasti paljon irti sähköpostimarkkinoinnista ja saat tehtyä potentiaalista lisämyyntiä. Automatisoinnilla saat myös vapautettua aikaa itsellesi, jotta voit keskittyä tärkeämpiin asioihin kuin yksittäisten sähköpostien kirjoittamiseen. 


    Jätä kommentti

    Kommentit tarkistetaan spämmin varalta ennen julkaisua.

    Shopify-verkkokauppiaaksi?